Als bloemist-in-opleiding hoorde ik verschillende stagebegeleiders en werkgevers altijd mopperen over de kerst. Er moest in die korte periode voor kerst hard en lang gewerkt worden voor een paar “rot centen extra”. Voor dagen als Valentijn, Moederdag en Secretaressedag gold eigenlijk hetzelfde en bij al die bedrijven waar ik heb stage gelopen of heb gewerkt was het gewoon het zelfde liedje.

In 2002 schreef ik een ondernemersplan, ik was gestopt met de opleiding en fulltime bij mijn laatste stage plaats in dienst getreden. Wat ik die ene dag per week stage lopen leerde had ik op school een maand voor nodig en dan nog werden er technieken, basiskennis en overige leerstof in mijn rugzakje gedaan waar ik geen betere bloembinder van zou worden.

In mijn ondernemersplan had ik een aantal zaken genoemd die controversieel en innovatief waren voor die tijd. Om met innovatief te beginnen ik wilde meer met internet gaan doen, ik kan me nog goed herinneren dat er een computer in de winkel aanwezig was omdat de zaak aangesloten was bij Fleurop, voor facturen zat iemand gewoon nog op een typemachine te werken. Mijn idee was om naast de winkel ook een webwinkel te maken, ik werd uitgelachen maar in mijn ondernemersplan ging ik zelfs verder dan alleen een webwinkel, ik wilde zelf werken met camera’s, de rest hou ik nog steeds geheim.

Ik had ook iets wat best controversieel was, iets wat erg zou kunnen worden betwist als het ondernemersplan zou uitlekken maar als dat niet zou gebeuren waarschijnlijk veel media-aandacht zou opleveren. Regionale items kwamen op de landelijke televisie door SBS6 en als je daar in kwam met een item kreeg je gratis veel media aandacht en die aandacht kon je heel veel “extra rot centen” opleveren.

Mijn plan was om bij een ramp dat zich zou voltrekken net voor de kerstperiode, alle kerstartikelen en kerststukjes uit mijn winkel te halen om aandacht te vragen voor de slachtoffers onder het mom van “hun geen kerst wij geen kerst”. Klinkt luguber omdat het van te voren is bedacht maar het kon mijn bedrijfje wel aandacht opleveren zonder in die periode voor kerst  hard en lang te werken voor een paar “extra rot centen”, want dat had ik geleerd van mijn stagebegeleiders en werkgevers toen ik nog in opleiding was.

Mijn ondernemersplan was klaar beging 2003 maar een geschikte locatie om zelf te beginnen was in mijn regio niet beschikbaar. Ik bleef controleren, locaties bezoeken maar vaak waren de locaties niet naar mijn zin, ze waren of erg achteraf gelegen of op locaties waar al drie bloemenwinkels aanwezig waren. Ook in 2004 was ik actief met zoeken en op eerste kerstdag zagen wij allemaal de beelden vanuit Indonesië waar bij  een gigantische Tsunami meer dan 230.000 mensen komen te overlijden. Als ik mijn eigen winkeltje had en deze ramp zich twee weken eerder had voltrokken had ik dan mijn ondernemersplan in werking laten gaan, had ik het op dat moment aangedurfd, wetende dat mijn kredietverstrekker op de hoogte is van mijn ondernemersplan?

Het is nu eind 2016 en er zijn sinds het voltooien van mijn ondernemersplan gruwelijke dingen gebeurd, niet alleen natuurrampen deze vallen tegenwoordig niet meer op, het zijn de aanslagen die opvallen. Ik ben nooit zelfstandig bloemist geworden maar ben niet vergeten wat ik in 2002 heb geschreven in mijn ondernemersplan. Afgelopen week, ik hoef het u niet te vertellen, 12 doden en 49 gewonden in Berlijn en ik denk aan mijn ondernemersplan. Zijn 12 doden genoeg om al het kerst uit mijn winkel te halen als ik die zou hebben of zijn dat er te weinig. Mijn gedachte destijds was serieus want ik hoorde niets anders van de mensen waarbij ik in de leer was. Moeten hun zich niet schamen en juist blij zijn dat er pieken zijn in de omzet en dat je daar eigenlijk van moet profiteren als ondernemer en niet geen zeiken tegen een leerling over de bijkomende drukte. Moet ik mij niet schamen voor mijn ondernemersplan uit 2002 en mij nu zelfs  afvraag of 12 doden wel genoeg zijn om een extra boost in de omzet in te zetten om goedkoop aan media-aandacht te komen.

Ik schaam mij er dus wel voor maar ik kan u verzekeren dat elke multinational een aangepaste reclame klaar heeft liggen mocht het mis gaan zo vlak voor kerst. Ik zie ze niet op de televisie dus hoe erg deze aanslag ook is, voor onze bekende merken zijn 12 doden nog te weinig om hun reclame aan te passen. Hoe ik dat weet, ik werk sinds 2003 bij een bekend reclamebureau waarvan er dagelijks reclameboodschappen op uw televisie te zien zijn!