De kracht van een tweet

 

Er wordt veel geschreven over de kracht van social media. Veel bedrijven gebruiken Twitter en Facebook om informatie te delen, maar heel professioneel is het vaak niet. De socialmedia-adviseurs schieten daar ook snel op in door allerlei consultancydiensten aan te bieden waarop de bedrijven beter gebruik kunnen maken van verkopen via social media.

 

Als particulier kan je tegenwoordig ook heel makkelijk in contact komen met bedrijven, instellingen of personen. Dit ook via bijvoorbeeld Twitter. Waar een e-mailadres van een CEO van een bedrijf of een burgemeester van een gemeente vaak of geheim zijn of gelezen en beoordeeld worden door een medewerker van de betreffende persoon, heb ik de indruk dat een Twitteraccount vaak persoonlijk is.

 

Ik heb hier een mooi voorbeeld van hoe een klacht opgepakt, aangepakt en gedeeld kan worden.

 

Al weken erger ik me aan de lange wachttijden bij een stoplicht bij ons in het dorp (Veldhoven). Waar deze voorheen perfect afgesteld stond om het vele verkeer zo snel mogelijk weer om weg te helpen, staat deze nu standaard afgesteld wat leidt tot lange onnodige wachttijden ook als er geen verkeer is. Sinds de herinrichting van het kruispunt is het dus ellende op het kruispunt. Om je even een indruk te geven, het stoplicht is de toegangspoort tot het bedrijf ASML met duizenden medewerkers en het Maxima Medisch Centrum (ziekenhuis) met een dagelijkse enorme stroom aan patiënten, werknemers en bezoekers.

 

Afgelopen zondagochtend, na me voor de zoveelste keer geërgerd te hebben aan dat stoplicht, heb ik een tweet aan de burgemeester van Veldhoven gestuurd:

 

Eerste tweet met de klacht

Eerste tweet met de klacht

 

Ik dacht laten we eens kijken wat er nu gebeurt. Maar om 11:28 uur, minder dan 3 uur later (op een zondag), had ik al een replytweet van de burgemeester zelf.

tweet burgemeester

 

Ik reageer hier natuurlijk netjes meteen op:

Tweet3

Tweet3

 

Op maandagmorgen kreeg ik een nieuwe tweet van de burgemeester met het verzoek om mijn e-mailadres even te sturen, zodat er een uitgebreide reactie aan me gestuurd kan worden via de mail. Nadeel van een tweet is en blijft het maximaal aantal karakters. Aan de andere kant is dit misschien ook wel de kracht van een tweet.

 

Ik heb mijn e-mailadres gestuurd en binnen twee uur kreeg ik een nette reactie op de mail van een van zijn medewerkers met uitleg over de situatie en de toezegging dat dit binnenkort opgelost is.

 

Voor mij natuurlijk een mooi bewijs dat social media gewoon werkt! Zeker toen ik twee dagen later een tweet van de gemeente Veldhoven zag!

Gemeente veldhoven tweet

Gemeente veldhoven tweet

 

Voor mij het bewijs dat een medium als Twitter steeds belangrijker wordt in de interactie tussen bedrijven/instellingen en hun klanten/gebruikers en niet alleen als verkoopmiddel, maar meer als een aftersaleskanaal. Dit geldt zeker voor de bedrijven met veel klantcontact, veel snel te beantwoorden vragen of de kleinere bedrijven die actief of intensief klantcontact willen.

@jwfgroenen