Bespottelijke spotjes

Is reclame nodig om te verkopen? Hebben de producten het nodig? Of is het een tactiek om het kijkvee in de weide te houden? Ik weet niet welke vraag de juiste is. Wat wel zeker is, is dat de meeste reclamespotjes behoorlijk irritant zijn.

Juist of fout?

Ik wil het dus even hebben over reclame in het algemeen en over seksistische reclame in het bijzonder. Ik ben natuurlijk geen marketing- specialist, maar misschien kan iemand die dat wel is, tegenspreken wat ik hier kort uiteen zet…

Ik vraag me al een hele tijd af of deze stelling steek houdt. De Dash- producten van deze wereld (kortom, merkproducten) kunnen en moeten zich overvloedig van reclame bedienen omwille van twee redenen:

1.Ze beschikken over de nodige budgetten om ons met hun onzin te bestoken. Zij kunnen zich die dure, vervelende spotjes veroorloven. Tot we er helemaal gek van worden.

2. Omdat de producten die dat niet doen soms beter zijn en het helemaal niet nodig hebben om zich aan te prijzen. De kritische koper ontdekt ze wel.

Ik heb deze laatste bedenking niet zomaar gemaakt. Vaak smaken en werken artikels zonder uitgebreide campagnes  beter. En kosten meestal heel wat minder.

 Voorvechters van vooroordelen

Misschien zonder het te willen of te beseffen houden de reclamemakers vooroordelen en rollenpatronen staande.
De antieke macho zou nog eerder een hoop nieuwe borden kopen dan erover na te denken om eventueel te helpen bij de vaat…

Wanneer producten om te poetsen, koken of voor de vaat gepromoot worden, is het haast altijd een vrouw die in het spotje de hoofdrol speelt. Heeft u in een reclamespot ooit al eens een man zien worstelen met onhandige dweilen of zien roeren in kookpotten? Overdreven worstelen misschien wel, om daarna te kunnen bewijzen dat hij die taken beter overlaat aan mevrouw.

Of heeft u al eens een vrouw zien laveren door het verkeer in de nieuwste wagen? Gezwind, met een hand aan het stuur en de andere ontspannen door het raam? Liefst nog met op de achtergrond een staalblauwe hemel. Ik dacht het niet.

Het reclameblok is tegenwoordig niet langer een blok aan mijn been. Dankzij digitale televisie zet ik alles gedurende enkele minuten op pauze zodra een figuur verschijnt met een colgate- lach. Daarna spoel ik gewoon even verder. Schitterende uitvinding.