Auteur de Pluis

Drank en zijn geschiedenis

Ik zie in de winkel rekken vol met uitbundige kleding staan. Maskers met vreemde grimsassen, en een scepter met een bierglas er bovenop. U begrijpt onmiddellijk dat ik in een enorme winkel rondloop met tuinmaterialen! Een koppeltje van een jaar of dertig schuift, graait en past alsof hun leven er van afhangt. Ah, ik hoor uit hun luide gesprek, dat het carnaval voor menig deur staat, en het dus tijd is voor een andere gedaante. Carnaval, het feest voor den echte Hollander.

Om helder te zijn: ik haat Carnaval als feest en alles wat ermee te maken heeft. En omdat ik wellicht enkele landgenoten door de bovenstaand, prachtige volzin voor hun poten schop, een gratis opfriscursus van de Pluis.

Carnaval is van oorsprong een Katholiek feest. Het begint op een zondag en mag tot dinsdag duren. Dinsdag-middernacht start de vastentijd van 40 dagen tot en met Pasen. Het woord Carnaval is een afgeleide van de woorden Carne Vale (Latijn) wat vrij vertaald betekend: afscheid van het vlees, inclusief de vleselijke lusten. Carnaval is dus een feest, en men zich in het verleden gedurende het feest vol stopte met eten. Als voorbereiding op de aankomende, vastentijd. En wat is daar nu nog van over? Niets.

Het Carnaval vandaag de dag is zeer slecht vertaald. Het betekent veel drank (ook onder achttien), een vette hap om de hoofdpijn en kots-neigingen onder controle te houden en over de andere lusten……….laat maar.

Dus al die mafketels die bejaarden tehuizen bezoeken om de ouderen uit hun stoel te tillen onder het deuntje dat er een paard in de gang staat, snappen niets van de geschiedenis. De Wethouder uit ons dorp die op een praalwagen klimt, moet zich schamen. En de controleur die het drank misbruik controleert tijden de “feestelijke” dagen, moet zich beroerd voelen als het gaat om handhaven. Op de televisie in de slaapkamer praat een verslaggever met een tijger die een jongensstem heeft, die kwijlend verteld dat zijn oudere vrienden zorgen voor de verse aanvoer van bier.

Ik denk aan de volwassenen die de komende dagen staan te lallen, ziek worden en stevig rood staan op hun bankrekening. Die straks hun stemrecht gaan gebruiken tijdens de Gemeentelijke verkiezingen, en mogelijke partijen steunen die vinden dat er strenger opgetreden moet worden tegen anders gelovigen en de veelal anders geklede onder ons. Die vinden dat de samenleving beschaafder moet worden en beheersing van de Nederlandse taal een absolute must moet zijn wil je een echte Nederlander zijn.

Welnu, kijkt om u heen de komende dagen en constateer met mij, dat de feestende gelovigen alleen de gelijkgestemden geloven. En de rest van dit land kan de klere krijgen.

Woensdag lees ik weer in een krant dat een diender klappen heeft gehad en de hulpbroeders en zusters hun levensreddend werk niet konden doen, omdat er een stelletje zatlappen dit verhinderde. En dat menig organisatie weer een beste berg tijdelijke ziekmeldingen binnen krijgt, omdat er een virus in omloop is die zorgt voor buikloop en koorts aanvallen. We spreken er schande van!

Gewoon een dag of vijf elke avond een stevige politiefuik opzetten om rijbewijzen af te pakken en de alcohol leeftijd, tijdelijk, opschroeven naar vijfenvijftig. Alles wat jonger is geen bier geven, maar een heerlijke karbonade. Zoals het hoort tijden de Carne Vale.

Overigens, het gegil van het woord Alaaf komt uit de 17e eeuw en is een verbastering van de Duitse woorden Kölle Alaaf. Een kreet die gebruikt werd tijdens een heildronk, wat gepaard ging met het klinken.  En niet zoals nu, met overmatig alcoholgebruik. Lechajem, proost en gezondheid mogen ook als men dit prettiger en passender vindt.

Overeind blijft voor mij de totale absurditeit die het Carnaval is. Ik neem u lekker, niet serieus ook daarna niet meer. Als ik u herken tenminste!

De Pluis