Grappig. Een trein waar bijna niemand mee gereisd heeft, krijgt de meeste negatieve commentaren. Zelfs notoire niet trein reizigers klagen steen en been: Nederland  op zijn smalst.

De Fyra.

Iets bedacht door Nederlanders EN Belgen, kan niet goed gaan. Verschillende eisen, invalshoeken, persoonlijkheden. De Belgen, laten de Nederlanders met hun ‘dikke nekken’ lekker schreeuwen en de baas spelen. Zij kiezen voor de uitgebreide lunch, de wijn, de mosselen. De Nederlanders kiezen voor snel, geil, en goedkoop.
De één wil zo’n schroefje, de ander zo’n stofje op de stoelen. De één wil wielen die ook met herfst rond blijven draaien. De ander wil een trein die zachtjes remt en ‘lekker deint’.
En niet onbelangrijk, de trein moet rijden met een beveiliging systeem dat niemand heeft. Dat maakt het allemaal lekker makkelijk.

Ga daar maar eens iets van maken.

Het Fyra debacle is tekenend voor het functioneren van de Nationale Spoorwegen. Beter: het falen van de spoorwegen.
Het is natuurlijk niet alleen de Fyra dat slecht presteert. De dagelijkse reiziger van de NS maakt het aan den lijve mee. Voorbeelden er genoeg: Een sprinter die spontaan onderweg een noodstop maakt. De deuren van de sprinter die open gaan, maar dan ook meteen weer sluiten. Foutje in het systeem. Een falend omroep systeem.

En dan hebben we nog de gele dubbeldekkers, ingezet als stoptreinen. Optrekkend als overjarige dikke zeugen. Stinkend naar verbrand ijzer door het overmatig remmen, met als gevolg: de Schiphol tunnel weer afgesloten, terwijl je zomerse vlucht naar Spanje echt niet wacht. De te kleine zitbanken, oorspronkelijk bedacht voor slanke iele franse mannen en vrouwen.

Het gebrek aan communicatie van de conducteur of machinist als de trein weer eens op een onmogelijk moment stil staat. Omdat het omroepsysteem het voor de zoveelste keer laat afweten.

Redenen genoeg om ook deze treinen uit de dienstregeling te nemen. Of op zijn minst terug te sturen en het geld terug te eisen.

En dan hebben wij nog de Tweede Kamer: de gelegenheids openbaar vervoer kenners vegen hun eigen straatje schoon te vegen, zoals altijd. Van deze Haagse Maffia bende is weinig objectiefs te verwachten. Het Italiaanse barbertje moet hangen.

En toch: de Italiaanse treinenbouwer heeft toch echt wel zeer succesvolle hogesnelheidstreinen in eigen land in elkaar geschroefd: ze kunnen het toch wel. Wat zou het een stunt zijn wanneer AnselmoBreda volledige gelijk krijgt.

Het Fyra debacle is tekenend voor het falen van de politiek der lage landen en Nederlandse Spoorwegen.  In het landsbelang is het te hopen dat dit bedrijf wordt opgeheven. Om maar niets te zeggen over de arrogantie van het bedrijf: Het aanhouden van een falende directeur als ‘adviseur’. Heeft hij in zes maanden toch nog een leuke afscheids-bonus in het vooruitzicht.

Het zou te mooi zijn: door dit debacle een complete ondergang van de Nederlandse Spoorwegen. Inclusief alle raden van bestuur, raden van commissarissen en het voltallige personeel. Eindelijk het breken van de macht van de Spoorwegvakbond, waardoor een efficiënte dienstregeling mogelijk wordt.

Helaas, we wonen in Nederland. Alles zal wel uitgepolderd worden en zal er weer niets veranderen. Daarom zijn er in tien jaar vijf regeringen versleten en zitten wij nu in een diepe diepe crisis. Ook een soort hoge snelheids-trein die maar niet wil rijden.