Er zijn twee grote stromingen in de islam: Het sjiisme, dat vooral in Iran in de praktijk wordt toegepast en het soennisme. De opleving van het soennisme is in de jaren vijftig met de Moslimbroederschap in Egypte ontstaan, maar werd door de generaals daar hard aangepakt terwijl het Saudische koningshuis de Moslimbroederschap steunde. De aartsconservatieven geestelijken van het wahabisme, wat heel veel lijkt op het salafisme hebben al een lange tijd een bondgenootschap met het Saudische koningshuis. De meeste West-Europese Syriëgangers hangen het salafisme aan.

     In 1979 kwam de sjah van Perzië, die Amerikaans gezind was, ten val en kwamen de sjiitische oerconservatieve geestelijke aan de macht die tevens in de rest van de Arabische wereld in de smaak vielen. Het Saudische regime heeft echter hier de aanleiding in gevonden om zowel de islamitische wereld als ook het Westen met miljarden oliedollars het salafisme te promoten. Dit doen zij want Iran blijkt in de islamitische wereld op een positieve wijze bekend te staan waar zij tegen willen concurreren. Deze rivaliteit tussen beide landen is de aanleiding van de asielmigratie naar West-Europa van de laatste tijd.

     De Saudi’s blijken sinds 1979 in allerlei situaties en verschijningsvormen ongeveer 90 miljard euro geïnvesteerd te hebben aan de salafistische zending en dat doen zij met overheden en particulieren uit de olierijke Golfstaten. Dit heeft een dusdanige uitwerking dat bijvoorbeeld Indonesië veel meer islamitisch is geworden.

     Ook België en Nederland staan onder invloed van de Saudi’s en de Golfstaten. De salafistische “lessen” worden met Saudisch geld aan Belgische moslims geïnstrueerd of misschien ook wel aan de hand van de koran aan hen opgedrongen. Hierdoor worden hele wijken bewoond met salafisten die wel niet zo gevaarlijk zijn maar een salafistische terrorist in hun wijk niet melden bij de autoriteiten.

     Ook in Nederland zijn moskeeën die vanuit Saudi-Arabië of een andere Golfstaat geleidt en financieel ondersteund worden. Verder zijn er nog de satellietzenders die jaren achtereen hun salafistische boodschap brengen. Hierdoor ontstaat er een sfeer, dat de dominante cultuur van moslimimmigranten juist in stand blijft en de oorspronkelijke culturele identiteit op de achtergrond blijft. Hierdoor is het dus niet zo verwonderlijk dat islamitische immigranten en hun kinderen niet integreren en hun eigenlijk een anti westerse houding wordt aangepraat. Gastarbeid, gezinsmigratie en asielmigratie brengen vooral moslims naar een land als Nederland.

     Zo zijn er al verschillende moslimwijken in Europa die de wens hebben dat in hun wijk de shariawet wordt ingevoerd. In Groot Brittannië bevinden zich al 80 Sharia rechtbanken die als een vorm van legale apartheid naast de bestaande wetgeving opereren. Deze islamitische rechtbanken zijn gebaseerd op de verwerping van het principe van de onschendbaarheid van de mensenrechten.

     En dichter bij huis: neem eens een kijkje in een willekeurige wijk met overwegend islamitische allochtonen in bijvoorbeeld het inmiddels beruchte Gouda, Ede en Almere. Wees wel voorzichtig met waar u loopt, wat u zegt en waar u uw auto parkeert. Zo werd op een nieuwjaarsdag in Den Haag een gehandicaptenbusje door Marokkaanse jongeren in de brand gestoken omdat er een christelijke ‘ichtus’ vis op was geplakt. Het moet niet veel gekker worden. Toch?