Dubai, het emiraat van onbegrensde mogelijkheden, waar over de top mentaliteit de gewoonte van de dag is. Ooit was Dubai nog een klein emiraat, waar niet naar omgekeken werd en dat amper bevolkt was. In 1980 woonde er nog maar bijna 300.000 mensen in totaal. Dit aantal is echter gegroeid tot bijna 2 miljoen inwoners in 2010. Momenteel is het een emiraat, wat tot de meest luxe vakantiebestemmingen ter wereld behoort. Hoe heeft het zo drastisch kunnen veranderen?

Dit grote Dubai is een van de zeven emiraten van de Verenigde Arabische Emiraten en momenteel dé trekpleister en hét uithangbord van het Midden-Oosten. Wanneer je satellietbeelden kijkt van Dubai rond 1980 en Dubai hedendaags, zie je een fenomenaal verschil in omvang. Het is gigantisch gegroeid, qua stadomvang en uitbreiding door het aanleggen van de palmeilanden. Dit werd medemogelijk gemaakt door het oliegeld. Olie, het grote wondermiddel waardoor het mogelijk werd gemaakt om op deze omvangrijke manier te kunnen investeren in hun eigen emiraat. Dit oliegeld is voornamelijk in duizelingwekkende bedragen geïnvesteerd in de toeristische branche. Om als voorbeeld te nemen dat in 2006 24% van de mondiaal aanwezige hijskranen zich op grond van Dubai bevond, laat wel zien hoe vooruitstrevend er geopereerd wordt vergeleken met de rest van de wereld. Daardoor kwam de toeristische branche binnen de gehele Verenigde Arabische Emiraten in de lift te zitten. Dubai verdient echter maar 5% van het totale geld met olie momenteel, alhoewel Dubai het imago bezit van een economie gebaseerd op olie-geld.

Tegenwoordig behoort Dubai International Airport tot de vijf meest drukke vliegvelden als het gaat om passagiers. Het vliegveld heeft dan ook een dusdanige metamorfose ondergaan in de loop van de tijd. Zo zijn ze van 2,8 miljoen passagiers in 1980 naar bijna 51 miljoen passagiers in 2011 gegaan en dit aantal is nog steeds groeiende. Dit is voornamelijk omdat Dubai tegenwoordig steeds meer wordt gezien als de mainport als het gaat om reizen naar Azië en vice versa om reizen Europa. Met name de invloed van de Arabische vliegtuigmaatschappij Emirates drukt hier zijn stempel op. Emirates mag namelijk 60% van het totaal aantal passagiers van Dubai International Airport voor hun rekening nemen.

Met onder andere het hoogste gebouw ter wereld, meeste luxueuze hotel ter wereld, een memorabel groot winkelcentrum met skihal en ijshockeybaan, tientallen andere bijzondere bezienswaardigheden en honderden wolkenkrabbers, bezit Dubai niet alleen prestigieuze records maar ook een fenomenale skyline. De unieke ervaring die toeristen zowel van buitenaf als binnen de gebouwen meemaken, is nergens te vinden op de wereld.

Hoe is het mogelijk dat dit allemaal in een gebied met alleen maar woestijn is gerealiseerd? Kort gezegd: Geld! Ondanks het meest belangrijke aspect geld, zijn er meerdere componenten nodig. In dit geval: werknemers. Om de stad zo te krijgen, zoals het nu is, zijn er vele werknemers nodig geweest. Deze mensen komen veelal uit landen omringend aan de Verenigd Arabische Emiraten, zoals Bangladesh en India, maar ook Nepal, Pakistan en Egypte. Dit is een van de redenen dat het inwoneraantal zo explosief gegroeid is de laatste jaren. De mensen uit deze landen verdienen in Dubai vele malen meer dan in hun eigen land. Dat dit aantrekkelijk is blijkt uit de cijfers, dat in Dubai 83% van de bevolking bestaat uit allochtonen.

Dit levert dus een win-winsituatie op? Mensen uit de armere omringende landen, krijgen een baan, een huis, verdienen geld, kunnen hun gezin onderhouden, klinkt inderdaad als een win-winsituatie. Om een kleine kanttekening te maken, die veelal niet belicht wordt, wanneer het over Dubai gaat: deze mensen wonen in een kleine flat, waar de leefomstandigheden bijzonder matig zijn. Werkdagen van twaalf uur zijn meer regel dan uitzondering, en dat voor het schamele loon van gemiddeld 100 euro per week( een werkweek bestaat uit zeven werkdagen). Taxichauffeurs die diensten draaien van vier uur ’s middags tot vier uur ’s nachts, wegmedewerkers die zondag om elf uur ’s avonds aan de weg bezig zijn of bouwvakkers die zaterdagavond bezig zijn met klussen, het behoort allemaal tot de orde van de dag.

Hoe innovatief zijn ze daar nou werkelijk? Streeft de huidige innovativiteit van het toerisme het menselijke aspect niet voorbij? Momenteel zien veel mensen uit omringende derde wereldlanden Dubai als het beloofde land, vandaar dat alle beleidsbepalers met veel geld, zoveel kunnen vragen van hun werknemers. De werknemers functioneren als robots aan een lopende band, en dat alles om hun gezin te onderhouden. De grote bazen hebben de instelling: Het doel heiligt de middelen. Maar of het ethisch verantwoord is om bevolkingsgroepen op dergelijke manieren uit te buiten, alleen maar om de toeristische trekpleister van de toekomst te zijn, is nog maar de vraag. Als menselijke levens en de rechten van hen niet belangrijk zijn, wat dan wel, zoals een groot tegenhanger van slavernij uit de historie ooit zei: “I am naturally anti-slavery. If slavery is not wrong, nothing is wrong.”(Abraham Licoln,1862) Kijkend naar het grote geheel, laat zien dat het mogelijk is dat door middel van gedoogde moderne slavernij, een woestijngebied omgetoverd kan worden tot een uitzonderlijk land met onbegrensde mogelijkheden.

 

Hoe innovatief is het toerisme in Dubai?
Aantal stemmen:5 Gemiddeld: 5