In search of mountains

Deze tekst is eigenlijk vooral een vraag. Ik hoef geen antwoord want dat is er waarschijnlijk helemaal niet.Misschien weten de eigenaars zelf niet eens waarom. Wat ik me afvraag. Waarom zijn er in Vlaanderen en Nederland zoveel terreinwagens?

Talrijke statussymbolen

Je kan er eigenlijk toch niet naast kijken. Haast in iedere straat kan je, op twee parkeerplaatsen tegelijk, een uit de kluiten gewassen voertuig zien staan.En dan stel ik me vaak de vraag : wat zijn de beweegredenen voor iemand om en terreinwagen te kopen in dit vlakke land?

Goedkoop zijn die wagens zeker niet. Een van de meest populaire modellen kost al gauw meer dan €40.000. Misschien is het de bedoeling om de buurman met zijn goedkope stadswagen te tonen : ik kan dat kopen en jij lekker niet! Zoiets als een zongebruinde huid, made in Egypt. En de buurman maar pronken met zijn souvenirs van de kust.

Veilig hoog verheven

Vaak hoor je dat bestuurders van zulke voertuigen zich veiliger voelen omdat ze, hoger gezeten, een beter overzicht hebben. En daar komt dan nog bij dat hun kooi robuuster is dan die van kleine garnalen. En robuust is in vele gevallen niet robuust genoeg. Allerlei tankachtige verstevigingen moeten het nog verbeteren. Ik denk dat het een gevoel van onaanraakbaarheid geeft.

Wij  rijden zelf met een auto die iets hoger is dan de andere, dus ik kan me wel iets voorstellen bij dat eerste argument. En voorstellen moet ik benadrukken. Door mijn ziekte (m.s.) is zelf rijden niet veilig en dus laat ik me rijden door mijn echtgenote. Vele bestuurders, hoewel fysiek kerngezond, zouden mijn voorbeeld moeten volgen. Ze horen niet op de weg.

Benzineslikkers en luchtverstikkers

Een tijdje geleden was er een groepering (‘de volgende generaties’) aan het werk die, vooral in grote steden, banden platzette van grote terreinwagens en 4X4’s. Ze riepen de eigenaars met een flyer achter de ruitenwisser op om eens na te denken over het verbruik en de milieuschade van hun voertuig. Ze vroegen zich ook af wat het nut is van dergelijke wagens in de stad.

Om enkele voorbeelden te geven : bij de Toyota yaris diesel schommelt de co2 uitstoot tussen 103-107 gr/km en hij zou een 5l verbruiken. De landcruiser blaast meer dan 200 gr. co2 in de lucht en slikt met gemak 10l per 100 km.Voor alle duidelijkheid: dit is geen reclame. Deze heilige koeien zijn populair.

Duiding bij de titel

Ik kan niet ontkennen dat ik een zekere sympathie had en heb voor wat ‘de volgende generaties’ deed. Ik stel me vaak de vraag wat het nut is van zandvreters op de openbare weg. Dat is toch zoiets als een wolf in een hok? Niet in de natuurlijke habitat, behoorlijk beknot. Maar in elk geval, wat betreft die actievoerders, het is altijd beter het legale pad te bewandelen.

Ter illustratie : een oom van mij had voor zijn werk ooit een land rover discovery gekregen. Die wagen had achter de gewone versnellingspook nog een kleine om de 4×4 mee te bedienen. Dacht hij. “Ik heb dat ding nog nooit gebruikt. Waarom zou ik ook?” De enige helling in zijn buurt was een tamelijk steile brug. Moet je daar dan een terreinwagen voor hebben?

Tot slot kom ik terug op de vraag waarmee ik begon.Waarom zijn er in Vlaanderen (en vooral in Nederland waar een molshoop een heuvel is), zoveel terreinwagens? In Vlaanderen kan ik het met enige moeite nog enigszins begrijpen. Enigszins, want mij maak je niet wijs dat de eigenaars elk weekend richting Ardennen rijden om daar wat te gaan scheuren in de modder. Natuurlijk niet, want dat is slecht voor de glanzende lak.