Als freelancer merk ik dat de economische wereld constant veranderd. Kwam je vroeger direct met een werkgever c.q. beslisser aan tafel, heden ten dage is dit niet meer zo. Het barst van de buffers.

Eerst reageer je op een opdracht, dan komt je bij een recruiter in de computer die je reactie leest. Dan ga je zelf bellen in de hoop op een reactie maar wat vaak tot niets leidt, en je wacht dus af. Dan komt er een reactie, en als het positief voor mij is is dan gaat je dossier naar een Human Resourcer toe, die nogmaals het dossier bekijkt. Om uitgenodigd te worden (per mail) voor een persoonlijke ontmoeting of niet ( je hoort inderdaad niets). Soms wordt er nog een assessment tussendoor ingebouwd. Dit noem ik zorgvuldigheid, voorzichtigheid, werkgeversmacht en soms ook telefonische discriminatie ( duidelijk anders dan het mailverkeer, vanuit de bewijslast redenerend.)

Maar goed, het is de tijd zal ik maar zeggen.

Maar hoe zit het dan met de lokale politiek die de komende jaren steeds belangrijker wordt voor de samenleving?

De Burgemeester wordt benoemd door de Minister van Binnenlandse zaken op voordracht van de Gemeenteraad. De Gemeenteraad wordt gekozen door de volksvertegenwoordigers.

Even een stapje terug. Ik moet zorgen dat mijn kennis en kunde up-to-date blijven, mijn netwerk blijf ontmoeten, creatief moet blijven om iets nieuws te verzinnen en om moet kunnen gaan met teleurstelling, radiostilte en het vasthouden aan mijn eigen identiteit.

Nu weer een stapje verder. Ik heb wat onderzoek gedaan en ben geschrokken over de malle eppies die bij mij in de Gemeente het lokale bestuur vormen. Ik lees dat er een konijnfokker aanwezig is, een ex aannemer en een ex ex ex schooljuf. Het lijstje nevenfuncties van menigeen tussen de aanstelling en het nu, harder is gegroeid dan mijn neusharen. En laat helder zijn, een Gemeenteraadslid heeft veel politieke macht.

Dit betekent ook dat de Burgemeester niet op een democratisch wijze tot leven komt, maar op voordracht van in dit geval een redelijke smeltkroes vanuit de samenleving. En hoe wordt nu de kwaliteit van het lokale bestuur gewaarborgd. Inderdaad………………………twijfelachtig!

Laat ik mij beperken tot een aantal Burgemeesters die in 2013 vanaf het balkon zwaaiden en riepen: echt. ik wist het niet;

  • De schone uut Maastricht die gezellig zo links en rechts op toyboy jacht was, en ook mocht
  • De man from Haren in het kader van de Facebook rellen
  • Een visser uit Vlissingen die sjoemelde met declaraties, en
  • Een Helmonder voor het lekken naar een journalist

 

Nu kan ik wel verder gaan met opsommen, maar daar gaat het mij niet om.

De overheveling van taken naar een Gemeente is wat mij betreft oké ( alsof iemand zich iets aantrekt van de Pluis mening) maar wat zegt dit nu over de kwaliteit van het lokale bestuur? Bestaat dit orgaan dankzij het ambtenarenapparaat? Maar wat, als er besluiten genomen moeten worden is het dan willekeur, blindelings vertrouwen of wellicht jokken wat een Gemeenteraadslid drijft? En als de Burgemeester fout is, wie is daar dan een mede-veroorzaker van?

Mijn zorgen over het juist om kunnen gaan met verkregen macht is in mijn dromen een juiste, maar nu nog een droom. Maar wat als het geen droom meer is, wat dan?

 

Ik vraag mij af waarom er niet om het jaar een toetsing plaatsvindt van het gekozen lokale bestuur en haar bestuurders niet zijnde een Overheid? Gewoon laten zien wat je in huis hebt, wat je gedaan en wat je met het geld van een ander gedaan hebt. Minimaal voor alles een 6 halen anders: de klas uit.

Ben ik nu burgerlijk ongehoorzaam? Nee, vindt ik niet, maar ik gebruik mijn stem en woorden om de toets van de integriteit voor een ieder te laten gelden. Zonder aanzien des persoon, sekse of religie.

Voorbeeldje van de Pluis? Ik krijg een parkeerbon omdat ik geen vergunning zou hebben. Mispoes. Had ik wel, maar is niet opgemerkt door de toezichthouder. Kan, geen probleem. Ik een brief sturen (bezwaarschrift) naar de gemeente om ze te wijzen op het misverstand. En let u nu even op: Krijg ik een brief terug van een drs. Nijmeegse MIEP, afdeling publiekszaken (april 2014) met A. ik eerst moet dokken en B. mijn bezwaarschrift zo snel mogelijk zal worden behandeld en ze wettelijk verplicht is om voor het einde van het jaar e.e.a. te behandelen. In de praktijk is de termijn van afhandelen meestal aanzienlijk korter.

Weer Mispoes maar nu voor de Pluis. Een mail met de vraag hoe het ervoor staat: 0. Een hoffelijk bezoek mijnerzijds aan het Gemeentehuis werd gepareerd met: stuurt u maar een bezwaarschrift (!). En bellen gaat wel, alleen het doorverbinden hebben ze nog niet helemaal onder de diverse knieën.

Maar als het fenomeen bezwaren al een rommeltje is, hoe gaat het dan met de afhandeling van taken/verantwoordelijkheden die er aan komen? Wat is nu eigenlijk het woord kwaliteit waard voor de huidige lokale besturen? Weet u het?

 

Ik heb vandaag een assessment voor een mogelijke opdracht gedaan die qua resultaat prima verlopen is. Joepie, op naar stap weet ik veel. Zucht, krijg ik net een mail dat ik eerst een recent bewijs van goed gedrag moet overleggen. Ik heb al gebeld met de Gemeente: duurt 4 weken maar kan niet op woensdag, donderdag en vrijdag. Al de andere dagen wel tussen 10.00 ’s-Morgen en 13.00 s-Middags. Maar niet volgende week want het is vakantietijd.

Ik ga effe roken! Op het pakje staat: echte kwaliteitsshag. Ik proef het, heerlijk. Pfffffff.

 

De Pluis