Er is bijna geen betere manier om een van de valkuilen van personal branding aan de kaak te stellen dan het schilderij Echo and Narcissus van John William Waterhouse. Het schilderij vertaalt het verhaal van Narcissus die zijn spiegelbeeld ontdekt aan de rand van een heilige vijver. Hij raakt verheerlijkt en wordt verliefd op zichzelf. Hij is zo onder de indruk van zichzelf dat hij niet meer wegkijkt en niet in de gaten heeft dat hij geadoreerd wordt door de nimf Echo, die langs dezelfde vijver zit.

In het proces van personal branding, dat ook wel omschreven wordt als een psychologisch ontwikkelingsproces, is dat niet anders. Het proces vraagt dat je op een bewustzijnsniveau naar je spiegelbeeld kijkt en ontdekt wat jouw kwaliteiten en eigenschappen zijn die potentiële opdrachtgevers zo hard nodig hebben. Er ontstaat een profiel van jouw personal brand dat onderscheidend genoeg is om business te genereren. Tenminste, als de overgang van spiegelbeeld naar toonbeeld maar op de juiste manier gemaakt wordt. Op de loer ligt namelijk fixed branding, het proces waarin de interpersoonlijke presentatie van de brand profiel impliciet gericht is op zichzelf en niet op de potentiële opdrachtgevers. De personal brand is gefixeerd op zichzelf als merk en stagneert als het zich wilt afvragen hoe potentiële opdrachtgevers de personal brand zien.

Kenmerkend voor fixed branding is een stortvloed van talenten, kwaliteiten, diensten en producten waar in de eerste plaats menigeen jaloers op is maar in tweede plaats ongeloofwaardig en onprofessioneel overkomt. Want de hamvraag duikt al snel op: hoe krijg je het voor elkaar om al die kwaliteiten en diensten te beheersen? Waar komen die vandaan? Simpel, dat doe je ‘gewoon’, zo ‘word’ je geboren. De focus ligt op het kwantitatieve spiegelpoetsen, want als je maar veel diensten te verlenen hebt zul je een hoog aanzien hebben – en meer concurrentie. In de analogie van een restaurant weten de meeste mensen wel dat een menukaart met een overdaad aan gerechten en gangen moeilijk kiezen is en de associatie oproept van een keuken waaruit weinig lekkers komt.

In het proces van personal branding is het  juist raadzaam om je te beperken tot één dienst of product, of cluster van gelijke diensten of producten, waarvan jij de enige bent die ze bezit. Als je al je tijd en energie kunt spenderen aan een product of dienst, ontwikkelt die ook het snelst tot een kwalitatief hoogstandje. Dat is meteen ook de katalysator in het psychologisch beïnvloeden van de potentiële opdrachtgevers. In de eerste plaats moet je dienst of product positief gewaardeerd worden door de potentiële opdrachtgevers. Jouw product of dienst moet de oplossing zijn waar de opdrachtgevers zoveel behoefte aan hebben. Ten tweede moet de potentiële opdrachtgever afhankelijk van jouw product of dienst zijn. Jouw product of dienst is zo goed ontwikkelt dat de potentiële opdrachtgevers geen andere alternatieven hebben. Tot slot, en hier draait het om, moet je product of dienst geloofwaardig zijn. Er moet een soort zekerheid zijn dat de oplossing ook daadwerkelijk komt. Als de oplossing uitblijft zullen de opdrachtgevers niet snel nog eens aan jou denken. Deze drie-eenheid zorgt voor goede pop-up associaties van jouw personal brand.

Door @eavanleeuwen

 

Stem op deze column!
eavanleeuwen

eavanleeuwen

Undergraduate psychologist(28) @ Leiden University | Interested in: the psychology of organizations | groupdynamics | Dental Care professional | On the side: (dental) HRM innovation | Columnist

Meer Columns van mij

Ik ben te vinden op:
Twitter