Mijn dochter kwam afgelopen week uit school. Ze had ruzie met een vriendinnetje. Nu zit ze in een leeftijd, dat het wel-of-niet vriendin zijn met iemand uit de klas bijna stroboscopisch is te noemen, echter ditmaal zei ze: “…… is écht een BITCH”.

Het kwam eruit alsof het de normaalste zaak van de wereld was en samen met mijn vrouw spraken we haar uiteraard hierop aan. “Dat is geen taalgebruik voor mensen en zeker niet voor kleine meisjes”. Maar toen gebeurde er iets onverwachts. Tijdens het eerste reclameblok van Gordon’s Ultimate Cookery Course kwam er een commercial van Optimel voorbij. Die reclame van die vrouw die zichzelf steeds tegenkomt, omdat ze  dingen wil eten die ze niet mag eten. Anders komt ze nog terecht in een ander RTL programma. Obese! Enfin. De échte mevrouw van die twee mevrouwen uit de reclame heeft Optimel gevonden, zodat de neppe mevrouw buiten kan verregenen. En wat zegt die neppe mevrouw door het raam? Juist: “BITCH!”

Ik moest gelijk denken aan een papegaai die vroeger in abri’s en reclameborden op alle stations in Nederland de wijze woorden presenteerde: “Vloeken is aangeleerd!”
Nu kan ik hier een heel pleidooi gaan houden over taalgebruik en de verloedering ervan. En dat de maatschappij daardoor ook weer harder wordt. Dat we steeds minder rekening met elkaar gaan houden. Dat de jeugd steeds asocialer wordt etc. etc. Dat doe ik niet. Een kwart eeuw geleden konden mijn ouders dat ook doen. Maar wat ik nou zo mooi zou vinden, is dat er wat creatiever met taal omgegaan kan worden. Ik ben zo blij dat mijn dochter onderstaande commercials nog niet heeft gezien.

Op Veronica vanavond (lees vrijdag 28 februari) is de film Duce Bigalow: Male Gigalo op televisie. Gisteren zag ik er een reclame van voorbijkomen. Rob Schneider als Duce heeft een financieel probleem in de film en dan zegt de voice-over rond zeven uur in het Nederlands:  “Dan gaat hij toch lekker even de …. spelen!” Wat zei Veronica op die puntjes? Juist: “HOER!”

Het volgende voorbeeld is gelukkig nog “weggepiept”. En toch ben ik oprecht verontwaardigd. Het betreft een Vodafone reclame. Niet die reclame van het op SBS niveau nagespeelde waargebeurde verhaal waarbij een telefoon in de wasmachine haar laatste ringtone heeft gegeven. Het is die andere. Van dat jonge stel dat op Mallorca is geweest en waarvan zij de vakantiefoto’s tussen haar benen door in de plee ziet verdwijnen. Als Tessa Crombach (zo heet ze volgens Vodafone) met een natte hand haar telefoon voor de zwanenhals heeft kunnen redden, komt haar vriend net binnen. Zijn tekst is “Ahhh PIEIEIEP”. Probeer de piep eens te liplezen. Juist: “KANKER!”
Deze reclame kan volgens Vodafone voor smartphonegebruikers als schokkend worden ervaren. Voor mij ook! En ik heb geeneens een smartphone!

Voorheen moest ik voor mijn dochter goed opletten of er niet iets schunnigs of engs voorbij kwam op of tijdens een televisieprogramma. En nu moet ik dat blijkbaar bij reclames ook al doen. Help! Waar is de reclamecodecommissie? Bestaat die nog? Straks ga ik tijdens een commercial break naar het toilet en ben ik niet op tijd bij de afstandsbediening. Heeft mijn dochter morgen ruzie met een vriendinnetje en is die opeens een “PIEIEIEP HOER”.
Hoe moet ik dan uitleggen, dat het niet normaal is? Hoe kan ik dan nog zeggen: “Dat is geen taalgebruik voor mensen…”Meer weergeven