Sociale media zijn interessant voor bedrijven en mensen die graag aandacht willen vangen omdat zoveel mensen er gebruik van maken. Dat is overduidelijk.

Maar wat ook overduidelijk is is dat de manier om reclame te maken nog niet helemaal meegegroeid is met de cultuur van sociale media.

Mensen ervaren hun profielen op netwerken als veel persoonlijker dan hun televisie of krant of bushokje. Dat is niet vreemd wat mij betreft. Maar ik ben er niet van overtuigd dat reclamemakers dat verschil proeven.

Zo waren we gewend aan de ster voor en na het journaal en overal om ons heen in kranten, tijdschriften. En ineens dook het op dwars tussen de programma’s door die we massaal keken. Intussen zijn we daaraan gewend en gebruiken we ze om er niet naar te kijken, maar daarvoor in plaats belletjes en plasjes te plegen. Ikzelf gebruik de breaks om te vergeten waarnaar ik keek.

Internet is iets veel persoonlijkers. Daar is reclame dus in principe veel te bot voor.

De toon is ook heel persoonlijk. Daar past alleen een aanbeveling of een persoonlijke tip als je eigen mensen ergens heel enthousiast over zijn.

De kunst is dus om een aanstekelijk (viraal) aandachtstrekkertje te bedenken waar men over zal gaan praten en het als het even kan naar elkaar gaat opsturen.

Heel leuk en interessant moet je zijn in deze tijd van overvloedige informatiestromen. Zorgen dat mensen over je gaan praten en je op willen zoeken om het zelf te zien.

Niet zoals nu ineens op youtube voor bepaalde filmpjes reclamefilmpjes zitten -.heel irritant- en irritant is niet de emotie die je aan je product wilt koppelen. Het gebeurt zelfs op grote schaal, maar ik verwacht dat dat weer verdwijnen zal. Want de banners aan de zijkanten, daar zijn we aan gewend. Helemaal als ze aansluiten op de teksten waar je mee bezig bent. Ton sur ton haast.

Ton sur ton is de toon
Stem op deze column!
Louke

Louke

Ik schreef al voordat ik ooit van een alfabet gehoord had. Toen mij eenmaal die superhandige 26 lettertjes waren onthuld was ik er klaar voor: schrijven en gelezen kunnen worden. Ik heb er velen mee vermaakt, niet in de laatste plaats mezelf. Want van schrijven wordt je blij.

Meer Columns van mij - Website

Ik ben te vinden op:
TwitterFacebook