Veel organisatoren verzuchten: Nederland wacht veels te lang met het kopen van tickets.

Verwonderlijk want je weet immers meteen bij de eerste aankondiging of je wel of niet naar iets toe wil. Je moet dan hoogstens nog even kijken of je rooster het toelaat, oppas regelen. Maar daarna gaat kennelijk iedereen meteen over tot shoppen voor een nieuwe outfit en laat de aanschaf van de toegangskaarten tot het allerlaatste en vaak zelfs het “te-laatste” moment. Dan heb je niet meer de keus, dan betaal je ineens veel meer omdat je ze van sluwe niet helemaal legale verkooppunten moet afnemen.

En dan te bedenken dat bezoekers van evenementen en concerten  veel te klagen hebben over het aanbod en dat het zeker in deze tijden moeilijk is omdat veel tenten ineens verdwijnen of hun kwaliteit langzaam zakt.

Als consument zou men zijn verantwoordelijkheid moeten nemen. Je bent als consument namelijk het belangrijkste ingrediënt waarmee organisaties koken.

Elke vorm van entertainment draait om wat de consument leuk zou vinden. Wat zouden jullie willen zien en hoe. Dan gaat er veel “geplan, “geschrijf” “vergader” en “geregel” overheen.  Als het concept uitgewerkt en goedgekeurd is wordt het aan de  consument aangeboden.

De consument gaat dan vervolgens zitten wachten tot het allerlaatste moment om een ticket te kopen. Met alle stress van dien. In de eerste plaats bij organisaties. Want gek genoeg kijken zij naar de verkoopcijfers om te zien of het harde werk op enthousiasme kan rekenen.

De geijkte avondjes uit van de grote bekende artiesten zijn altijd maanden van tevoren uitverkocht. Maar om als organiserende partij daarbij te behoren zit een heel lange tijd van niets. Nieuwe concepten en artiesten moeten veel te dankbaar zijn om publiek. Ik zat laatst bij een heel geweldige voorstelling in Carre en daar werd naar mij smaak echt teveel ophef gemaakt over de mensen die in de kou  op een maandag naar de voorstelling waren gekomen. Dat is de wereld op zijn kop als je het mij vraagt. Zij hebben moeite gedaan om iets moois neer te zetten en aan te bieden, dat leek mij wel wat en dus ging ik erheen. Daarvoor hoef ik als consument niet bedankt te worden. Dat is het minste werk. Als zij hardop zouden vertellen dat het slim was om te komen omdat vertier en cultuur erg gezond zijn voor een mens dan zou ik dat passender vinden.

Ik wil alle mensen die graag naar live optredens van wat dan ook gaan oproepen om de slaap uit de oogjes te wrijven en gewoon het te zien zoals het is.

Als je iets ziet waar je zin in hebt om te gaan zien. Koop meteen je kaart. Er komt namelijk niks mooiers of beters langs als je wacht. Sterker nog, het vertrouwen in het publiek komt tot uiting als het publiek eerder kaarten koopt. Want geld moet eerst verdient worden voor het uitgegeven kan worden. Als de geldstroom op gang is, kunnen er meer en betere concepten uitgevoerd worden. Zie je? Het wordt er beter van! Verbeter je leven: koop meteen kaarten.

Louke

Ik schreef al voordat ik ooit van een alfabet gehoord had. Toen mij eenmaal die superhandige 26 lettertjes waren onthuld was ik er klaar voor: schrijven en gelezen kunnen worden. Ik heb er velen mee vermaakt, niet in de laatste plaats mezelf. Want van schrijven wordt je blij.

Meer Columns van mij - Website

Ik ben te vinden op:
TwitterFacebook