Zaken doen in Afrika – Dat doe je zo!

In veel Afrikaanse landen is de stabiliteit op zowel politiek als economisch vlak toegenomen. De term ‘ontwikkelingslanden’ is tegenwoordig uit de mode geraakt en landen als Nigeria, Kenia, Ethiopië en Tanzania worden steeds vaker genoemd als ‘Opkomende economieën’. Voor veel ondernemers ligt de drempel echter nog te hoog om in zee te gaan met Afrikaanse bedrijven. Ook is het lastig om te gaan met de cultuurverschillen die het onderhandelen met Afrikaanse bedrijven met zich mee brengt. Finacial Access, een financieel advies –en investeringsbureau dat samenwerkt met bedrijven verspreid over het Afrikaanse continent, heeft dankzij jarenlange ervaring verschillende inzichten voor u beschikbaar gesteld die het zaken doen in Afrika simpeler en effectiever voor ondernemers zal maken.

Veel bedrijven hebben nog steeds de indruk dat Afrikaanse landen corrupt, armoedig en instabiel zijn. Dit beeld is gevormd door vele jaren van negatieve berichtgeving in het nieuws. Echter bestaat Afrika uit 49 landen waarvan slechts 20% problematisch is. Dankzij de aanwezigheid van talloze grondstoffen en groeimogelijkheden is Afrika een interessante handelspartner voor de Europese markt geworden. Toch is het voor veel bedrijven nog lastig en risicovol de overstap te maken naar het Afrikaanse werelddeel. Hier zijn alvast wat tips en competenties voor ondernemers om zaken te doen met Afrikaanse bedrijven.

Allereerst is het belangrijk om lokaal aanwezig te zijn. Afrikaanse bedrijven verwachten volledige samenwerking en streven naar flexibiliteit. Uiteraard kan er tegenwoordig uitstekend gecommuniceerd worden via programma’s als Skype. Echter is het van belang voor belangrijke afspraken aanwezig te zijn bij het desbetreffende bedrijf. Het aanwezig zijn bij je Afrikaanse Partners is tevens blijk van belangsteling. Wees ook transparant en flexibel. Houd er rekening mee dat het soms enige tijd duurt voordat u het vertrouwen van de potentiële partner wint. Afrika is in het verleden vaak geteisterd door veel corruptie. Het is dan ook logisch dat Afrikaanse bedrijven hiervoor waken.

Investeer in de cultuur en het land (MVO). De Afrikaanse bevolking is vrij open en er heerst vaak een familiecultuur. Nederlanders hebben vaak de neiging direct over te gaan tot zaken. Het is belangrijk om naast geldzaken je ook te focussen op het land en de cultuur. Investeren in relaties en persoonlijk contact zijn belangrijke aspecten voor het handelen met Afrikaanse bedrijven. Voer eerst een formeel gesprek met uw Afrikaanse partner voordat u tot zaken overgaat. Zorg dat je duidelijk in paar zinnen kan uitleggen wat je te bieden hebt en richt je op nichemarkten. Hierdoor laat je blijken kennis van de specifieke branche te hebben. Zo heeft Financial Access zich bijvoorbeeld gespecialiseerd in de landbouwwereld. De focus op een niche markt zal weer resulteren in vertrouwen bij u Afrikaanse partner. U bent wel genoodzaakt rekening te houden met lange termijnen tussen communicatiemomenten. In de meeste Afrikaanse landen leven de inwoners van dag tot dag. Zakenmensen in Afrika zijn vaak langzaam met hun follow-up aan potentiële buitenlandse partners.

Als u de kans krijgt de markt te betreden kunt u dit het beste doen via een informele presentatie waarbij u overtuigend en ambitieus uw product of dienst neerzet. Doe dit echter vooral in combinatie met persoonlijke belangstelling en oprechte positiviteit. Let wel op, enthousiasme en het tevreden willen stellen van de klant kan soms leiden tot beloften van uw zakenpartner die hij niet kan nakomen. Afrikanen zijn soms ook bang fouten toe te geven en durven geen nee te zeggen. Hier zult u ook rekening mee moeten kunnen houden.

Financial Access is een bedrijf dat, door jarenlang partnerschap met Afrikaanse bedrijven, zich gespecialiseerd heeft in het zaken doen met Afrikaanse landen op het gebied van financiën en investeringen. Ook geven zij trainingen met betrekking tot sales, marketing, risk management en andere onderdelen die noodzakelijk zijn in het bedrijfsleven. Zij benadrukken nogmaals dat de Afrikaanse markt interessant is en, indien op de goede manier benaderd wordt, zeer winstgevend kan zijn.

Rick Bartelink

Financial Access

Zaken doen in Afrika – Dat doe je zo!
Aantal stemmen:1 Gemiddeld: 5